piątek, 30 lipca 2021

Muzeum Zwycięstwa (Victory Museum) - Grootegast (Groningen)

   Muzeum Zwycięstwa (nazywane czasami także Muzeum Wyzwolenia) to jedno z najważniejszych muzeów przede wszystkim dla Holendrów i Kanadyjczyków. Ważne powinno być także dla nas Polaków, ponieważ poświęcono je wyzwolicielom "kraju tulipanów" z rąk okupanta niemieckiego. 
   Oczywiście w muzeum znajdziecie eksponaty i pojazdy nie tylko używane przez wojska kanadyjskie i polskie, ale także przez wojska brytyjskie, amerykańskie i niemieckie. Wszystko wzbogacone jest przez dioramy, przedstawiające holenderski ruch oporu i życie mieszkańców okupowanego kraju. Zapraszam do zapoznania się z krótką historią powstania muzeum oraz z częścią zbiorów, jakie można tam zobaczyć. 
   Victory Museum powstało z inicjatywy Pana Heiko Atesa, który od lat 80-tych ubiegłego wieku zajmował się pozyskiwaniem i restaurowaniem pojazdów wojskowych z okresu II wojny światowej. Jego kolekcja rozrastała się w szybkim tempie, a jej właściciel coraz częściej brał udział w różnych eventach poświęconych wydarzeniom ostatnich dwóch lat wojny.
   W 1995 roku jego kolekcja została zgromadzona w jednym z magazynów w Groningen, jednak nadal część kolekcji "wyjeżdżało" na parady i imprezy militarne. W międzyczasie kolekcja zaczęła się rozrastać - pojawiły się pierwsze mundury, broń i inne sprzęty wykorzystywane przez wojska alianckie. 
   W 2002 roku - ze względu na brak miejsca - zbiory trafiły do Muzeum Kanadyjskich Sił Zbrojnych 1940-1945. Niestety połączone zbiory szybko okazały się zbyt wielkie, aby można je było w całości i w miarę sensownie zaprezentować odwiedzającym. Już w 2008 roku zaczęto się zatem rozglądać za kolejnym miejscem, które mogłoby pomieścić wielką ilość eksponatów i pojazdów. A tych cały czas przybywało.... 
   Dwa lata później kolekcję można było oglądać już w nowym miejscu. Oficjalne otwarcie nastąpiło z wielką pompą 5 maja 2010 roku - podczas obchodów Dnia Wyzwolenia Holandii (Bevrijdingsdag). Przecięcia symbolicznej wstęgi dokonał burmistrz Groningen Peter Rehwinkel. Już pięć lat później okazało się, że.... i ten budynek jest za mały dla całej kolekcji.
   Podjęto decyzję o kolejnych przenosinach, zredukowaniu kolekcji (wyprzedaży powtarzających się i zbędnych eksponatów) i zachowaniu najbardziej interesujących. Tym razem wybór padł na - oddalone od Groningen o 20 km - miasteczko Grootegast i tamtejszy park przemysłowy. Prezentowaną w wielkiej hali kolekcję można oglądać od 2018 roku. A jest co podziwiać! Znajdują się tam bowiem pojazdy, których nie ma w żadnym innym muzeum w Holandii. 

Poniżej przedstawiam Wam niewielką część tych, które mnie osobiście najbardziej interesowały:
 
Amerykański czołg średni M46 Patton (rok produkcji przełom 1945/1946 roku).
Amerykański ciężki samochód ciężarowy 5-6 ton, 4x4 Ponton Tractor Truck (Autocar Model U7144, rok produkcji 1944).
Amerykański ciężki samochód ciężarowy Kenworth Model 573 (rok prod. 1943).
Amerykański samochód ciężarowy Mack LMSW (rok prod. 1943).
Amerykański ciągnik gąsienicowy Cleveland Tractor Company "Cletrac" (rok prod. 1940). 
Amerykański 12-tonowy samochód ciężarowy do transportu czołgów Diamond M20 Tank Transporter + 12-kołowa przyczepa Model M9 45 ton + 18-tonowy ciągnik gąsienicowy Caterpillar D6-4R (zestaw wyprodukowany w 1942 roku).
Amerykański motocykl Indian 741B (rok prod. 1942).
Brytyjska haubicoarmata Ordnance QF 25-pounder (rok prod. 1941).
Brytyjski pojazd (ambulans) Morris 8Z (rok prod. 1940).
Brytyjski pojazd do tankowania samolotów Thompson Aircraft Fueller (rok prod. 1940).
Brytyjski samochód pancerny Daimler Scout Car "Dingo" (rok prod. 1944).
Brytyjski samochód osobowy Flying Standard Fourteen w barwach Royal Air Force (rok prod. 1939).
Brytyjski samochód osobowy Austin Big 7 (rok prod. 1935).
Brytyjski motocykl Mathless G3L (rok prod. 1939).
Brytyjski samochód ciężarowy Leyland Hippo Mk.II (rok prod. 1943).
Brytyjski samochód ciężarowy Bedford OYC (rok prod. 1940). 
Brytyjski lekki samochód ciężarowy Fordson E83W (rok prod. 1940).
Brytyjski samolot wielozadaniowy Avro Anson Mk.XIX (rok prod. 1945, po wojnie).
Francuski samochód osobowy Peugeot 202 w barwach holenderskiego ruchu oporu (rok prod. 1940). Ten egzemplarz brał udział w działaniach aliantów w Dunkierce. 
Kanadyjski samochód ciężarowy Chevrolet CWT15 4x2 (rok prod. 1943). 
Kanadyjski samochód ciężarowy Canadian Military Pattern CMP (rok prod. 1942).
Niemiecki 2-taktowy motocykl NSU Pony 100 w barwach Deutsche Afrika Korps (rok prod. 1939).
Niemiecki samochód osobowy Opel Kadett (rok prod. 1939).
Niemiecki samochód osobowy Opel Olympia (rok prod. 1940).
Niemiecki samochód osobowy Mercedes-Benz W136 (170V) używany przez SD-Służbę Bezpieczeństwa Rzeszy (rok prod. 1942).
Południowoafrykański samochód pancerny Marmon-Herrington Armoured Car (rok prod. 1942).
Włoski samochód osobowy Fiat 508 Balilla w barwach Deutsche Afrika Korps (rok prod. 1940).
   Duże wrażenie robi przede wszystkim ogromna, przeszklona gablota tuż przy wejściu, w której umieszczone są mniejsze przedmioty. Można tam wypatrzyć naprawdę ciekawe eksponaty każdej z walczących armii. Na szczególną uwagę zasługują także gabloty w dalszej części muzeum, w których prezentowane są najróżniejsze rodzaje broni.  Taka kolekcja naprawdę robi wrażenie. To samo tyczy się kolekcji maszyn do pisania z których wiele wykorzystywano podczas wojny. W kolekcji są również pięknie zachowane egzemplarze z XVIII wieku. Po za tym możemy zobaczyć, jak pracowali składacze w holenderskich drukarniach oraz wyposażenie takich drukarni. Najmniej interesującym dla mnie akcentem, były powojenne i współczesne wyposażenie, umundurowanie i uzbrojenie Holenderskich Sił Zbrojnych. Ale jeżeli kogoś ten okres interesuje, to również się nie zawiedzie. 
   Oczywiście to, co Wam zaprezentowałem, to jedynie niewielka część zbiorów Victory Museum. Pozostałe powinniście już zobaczyć i ocenić sami. Ja wspomnę jeszcze tylko o dwóch atrakcjach, jakie tam na Was czekają. Pierwsza, to pulpit, dzięki któremu sami możemy "uruchomić" silnik czołgu Patton (ehhh, ten piękny dźwięk😬). Drugą atrakcją jest Luftschutzbunker, w którym na własnej skórze (i na własne uszy) możecie poczuć nalot niemieckich samolotów Heinkel He 111 na jedno z holenderskich miast (wrażenia gwarantowane). A jeżeli jedziecie całą rodziną i jest wśród Was której jest osoba nie przepadająca za "militarką", to żaden problem. W tym samym budynku są jeszcze dwie inne atrakcje: Muzeum Lego oraz plac (wewnętrzny i zewnętrzny) na którym prezentowane są fantastyczne sterowane modele.
   Wszystkie zdjęcia pochodzą ze zbiorów autora, lipiec 2021 r.
 
Moja ocena: 9/10
 
Kraj: Holandia
Miejscowość: Grootegast
Strona internetowa: www.museumpleingrootegast.nl
Godziny otwarcia:
środa, piątek, sobota i niedziela 10:00-17:00
pozostałe dni muzeum jest nieczynne
Wstęp: 8€ (grupa powyżej 10 osób 6€)
Parking: bezpłatny
 
Mapa dojazdu:
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz