sobota, 25 sierpnia 2018

Stadion piłkarski "Opel Arena" - Moguncja (Nadrenia-Palatynat).

   Zawsze kiedy jadę samochodem autostradą nr. 60 w okolicach Moguncji, mijam czerwoną bryłę stadionu piłkarskiego miejscowej drużyny z Bundesligi. Grzechem byłoby nie odwiedzić tego miejsca i nie zobaczyć, jak prezentuje się z bliska i jakie warunki mają tutejsi piłkarze. Dlatego też wykorzystałem pierwszą nadarzającą się okazję, aby tam być i poznać jego historię, którą Wam przedstawiam poniżej.

"Opel Arena" - umowa z nowym sponsorem wygasa w 2021 roku (fot. www.de.wikipedia.org).
    Choć decyzja o budowie stadionu zapadła już w 2007 roku, to rozpoczęto ją dopiero 5 maja 2009 roku i trwała ona dwa lata. "Coface Arena" - bo taką nosiła nazwę przez pierwsze pięć lat - została otwarta 3 lipca 2011 roku i jest używana głównie przez miejscową drużynę FSV Mainz 05. Budowla zastąpiła dotychczasową arenę sportową - "Bruchwegstadion" - która mieściła się na obrzeżach miasta. Rozbudowa tego stadionu nie była możliwa ze względu na większe natężenie hałasu, co szkodziłoby mieszkańcom pobliskich domów i mieszkań.
   Obecny stadion został wybudowany nieco dalej - około 5 km - od centrum miasta, pomiędzy polami uprawnymi. Pod uwagę przed ostateczną decyzją odnośnie lokalizacji, brane pod uwagę były także trzy inne miejsca. Obiekt chciano wybudować w Mainz-Weisenau, na działce pomiędzy Mainz-Hechtscheim i Mainz-Ebersheim, oraz na miejscu stadionu sąsiada zza miedzy - w dzielnicy Wiesbaden Mainz-Kastel. Wybór padł ostatecznie na ofertę, która pojawiła się niespodziewanie, jako czwarta - nieopodal Mainz-Bretzenheim. To była najbliższa tak duża działka na której mógł powstać obiekt tej wielkości. Kiedy zaakceptowano projekt agencji Niederberghaus & Partner, koszt inwestycji nie miał przekroczyć 40 mln. euro. Jakież było zdziwienie władz miasta i wydziału urbanistycznego (niem. Grundstücksverwaltungsgesellschaft der Stadt Mainz mbH, w skrócie GVG Mainz), kiedy okazało się, że na dokończenie inwestycji trzeba dołożyć kolejne 15 mln. euro....

Ekskluzywna restauracja na stadionie czynna jest cały rok.
   Obiekt - przypominający swoją bryłą brytyjskie stadiony - posiada cztery niezależne trybuny jednopoziomowe, które połączono przeszkloną, lekką konstrukcją dachu, pod którą dookoła stadionu poprowadzono specjalną tzw. "promenadę". Całość spinają masywne czerwone "ramy" w których umieszczono każdą z trybun od zewnątrz. To właśnie te elementy są podświetlane, co daje świetny efekt po zachodzie słońca. Trybuny mogą pomieścić 34,034 kibiców, z czego 19,700 to miejsca siedzące. Główna trybuna przeznaczona jest głownie dla klientów biznesowych. Dla VIP-ów przeznaczono 2,100 miejsc. Dodatkowo w lożach w razie potrzeby można dołożyć kolejne 650 miejsc. Klasa biznesowa utworzona została na około 2000 m², natomiast przeszklony taras - "Skylogia" - to 200 m². Luksusowa restauracja - otwarta przez cały rok - zwrócona jest bezpośrednio na murawę piłkarską. Wszystko jest bardzo przestronne i nowoczesne.

Trybuna z oszklona lożą dla VIP-ów.
   A co do dyspozycji maja piłkarze? Duża ilość przestronnych i wielofunkcyjnych sal odnowy biologicznej, nowoczesny sprzęt i bardzo dobre zaopatrzenie. Szatnie są również przestronne, aczkolwiek bardzo prosto zaprojektowane. Na każdego z zawodników czeka komplet stroju meczowego, oraz strój potrzebny do zabiegów odnowy biologicznej. Sala konferencyjna przeznaczona jest dla pięciu wyznaczonych osób, które zasiadają przed grupą około 50 dziennikarzy.
   
W oczekiwaniu na konferencje prasową.
Szatnia drużyny 1. FSV Mainz 05 e. V.

   Od 1 lipca 2016 roku obowiązuje obecna nazwa, która została podpisana na pięć lat i wygasa w 2021 roku. Nie znana jest suma, jaką producent samochodów osobowych Opel zawarł w kontrakcie. Wiadomo, że poprzedni sponsor płacił około 1,8 mln. euro rocznie.

   Na obiekcie można organizować także inne imprezy, przyjęcia i spotkania biznesowe. Jedynie wykorzystywanie stadionu do wielkich imprez muzycznych nie jest możliwe. Tutaj ograniczenia powodują zabudowania usytuowane w niewielkiej odległości od "Opel Areny", mieszkańcy których narażeni byliby na zbyt głośny hałas.


   Kilka faktów z krótkiej historii funkcjonowania nowego stadionu:

- otwarcie stadionu uczczono poprzez zorganizowanie turnieju piłkarskiego Liga Total!-Cup 2011. Oprócz gospodarzy, w turnieju uczestniczyli: Bayern Monachium, Borussia Dortmund i Hamburger SV. Turniej wygrała Borussia, natomiast 1. FSV Mainz 05 zajęło ostatnie miejsce, kiedy to uległ w meczu o trzecie miejsce Bayernowi.
- 11 maja 2012 roku "Coface Arena" została nominowana do nagrody "The Stadium Business" w dziedzinie innowacyjnych pomysłów wykorzystanych przy budowie stadionów.
- 7 sierpnia 2012 roku rozegrano na stadionie pierwszy oficjalny mecz ligowy. 1. FSV Mainz 05 spotkał się w pierwszej kolejce Bundesligi z Bayerem 04 Leverkusen. Spotkanie zakończyło się zwycięstwem gospodarzy 2:0 (bramki strzelali: Sami Allagui 32' i Omer Toprak (gol samobójczy) 86'). Widzów: 32.443
- 6 czerwca 2014 roku na murawę po raz pierwszy wybiegły drużyny narodowe. Spotkały się zespoły z Niemiec i Armenii. Mecz zakończył się wynikiem 6:1 (dla gospodarzy bramki strzelali: Andre Schürrle 52', Lukas Podolski 72', Benedikt Höwedes 73', Miroslav Klose 76', Mario Götze 82' i 89' oraz Henrich Mychitarian 69' z karnego dla gości). Był to ostatni mecz przygotowawczy zespołu prowadzonego przez Joachima Löwa przed Mistrzostwami Świata w piłce nożnej w Brazylii w 2014 roku. Widzów: 27,000.

Data rozpoczęcia budowy: 5 maja 2009 r.
Data zakończenia budowy: 3 lipca 2011 r.
Klub: 1. FSV Mainz 05 e. V.
Architekt: agencja Niederberghaus & Partner
Pojemność: 34,034 (19,700 miejsca siedzące)
Murawa: trawiasta
Wymiary boiska: 105 m x 68 m
Strona internetowa: www.mainz05.de

   Stadion jest idealnie usytuowany, przez co dotarcie do niego nie stwarza żadnych problemów. I nie ma znaczenia czy chcemy tam dotrzeć autem, czy komunikacją miejską. Można tutaj dojechać samochodem bezpośrednio z autostrady nr. 60, z Moguncji komunikacją miejską, oraz z pobliskiego lotniska we Frankfurcie nad Menem.

Mapa dojazdu:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz