Adlerwerke vorm. Heinrich Kleyer A.G. we Frankfurcie nad Menem, zdjęcie archiwalne datowane jest na okres 1935/1938. |
Przed wybuchem I Wojny Światowe łączna ilość zarejestrowanych w Niemczech samochodów pochodzących z zakładów Adler oscylowała w granicach 20%. W okresie międzywojennym firma zatrudniała 10 tysięcy wykwalifikowanych pracowników. W tym czasie Adler współpracował m.in. z Oplem i firmą Auto Union, której logo po dziś dzień wykorzystuje firma Audi.
Po 1935 roku Adler podpisał lukratywne kontrakty na produkcje samochodów i motocykli, oraz innych podzespołów dla wojska. W połowie 1944 roku przy zakładach utworzono obóz pracy dla robotników przymusowych - KZ-Arbeitskommando "Katzbach". Obóz funkcjonował aż do 22 marca 1945 roku, kiedy to zakłady zostały zbombardowane przez lotnictwo alianckie. Dwa dni później przebywających w obozie mężczyzn przeniesiono do innych podobozów. Opuszczony obóz po wojnie został uznany za jeden z cięższych w Hesji, a umieralność w nim była najwyższą ze wszystkich kilkudziesięciu podobozów należących do KZ Natzweiler-Struthof.
To w tej fabryce dla Wehrmachtu produkowano m.in. silniki i podwozia niemieckich pojazdów półgąsienicowych Das Sonder-Kraftfahrzeug 10 (oznaczenie fabryczne Demag D7, wojskowe Sd.Kfz. 10) i Sd.Kfz. 11.
Fotografia archiwalna: www.hlz.hessen.de
Fotografia współczesna pochodzi ze zbiorów autora, 2014 r.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz