niedziela, 28 lipca 2024

Park Muzeum Militarnego we Francji (fr. Musée Militaire Park France, w skrócie MM Park France) - La Wantzenau (Alzacja)

    Podczas swoich wieloletnich podróży po Europie, byłem świadkiem zamknięcia i likwidacji przynajmniej czterech dużych placówek muzealnych poświęconych II wojnie światowej. Powody takich decyzji i losy ich niezwykłych kolekcji były różne. Np. do zamknięcia holenderskiego Muzeum Świadków Naocznych Wojny, na pewno przyczyniła się zuchwała kradzież, której łupem padła spora część unikatowej kolekcji. Do zamknięcia muzeum w Belgii i dwóch placówek we Francji, przyczyniała się zapewne ich słaba kondycja finansowa, co - akurat przy wzroście zainteresowania tą tematyką - może trochę dziwić. No ale cóż, tak czasami w życiu bywa, choć nie ukrywam, że ja osobiście zawsze ubolewam nad tym. Na szczęście są też miejsca, gdzie podobne muzea powstają i "mają się dobrze". I tutaj także byłem świadkiem kilku takich historii. Mam tutaj na myśli przede wszystkim holenderskie Muzeum Bazy Lotniczej Deelen, które miałem przyjemność - dzięki życzliwości właścicieli - zwiedzić jeszcze w trakcie jego tworzenia, Muzeum Pancerne w Kłaninie, czy MM Park France w La Wantzenau. Moje serce się raduje, kiedy słyszę takie informacje i widzę, z jaką pasją Ci wszyscy ludzi dążą do realizacji swoich marzeń i celów. Dlatego też chętnie tam zaglądam, nierzadko spędzam wiele godzin i namawiam do odwiedzania tych niezwykłych miejsc. Dzisiaj zapraszam Was do niezwykłego prywatnego muzeum otwartego w 2017 roku we francuskiej Alzacji....
Park Muzeum Militarnego we Francji (fr. Musée Militaire Park France).
    Park Muzeum Militarnego we Francji (fr. Musée Militaire Park France, w skrócie MM Park France) jest placówką prywatną, które otwarto 1 marca 2017 roku - a więc 7 lat temu i 7 lat po tym, jak w głowie Erica Kauffmanna powstał pomysł jego utworzenia....
    MM Park France powstało w strefie przemysłowej miasta La Wantzenau w Alzacji. W poprzednim akapicie napisałem, że właściciel muzeum Eric Kauffmann zaczął planować utworzenie takiego muzeum w 2010 roku, zapewne myślał o tym dużo wcześniej. Wszystko za sprawą jego ojca, który podczas swojego życia, zgromadził imponującą kolekcję pojazdów militarnych i innych przedmiotów, oraz samego Erica, który kontynuował pasję swojego ojca i chciał zebrać eksponaty w jednym miejscu. Obecny właściciel - podobnie, jak jego ojciec - dużo podróżował po Europie w poszukiwaniu kolejnych eksponatów do swojego projektu. W ten sposób do powstającego muzeum trafił np. radziecki czołg średni T-34-85. Co ciekawe, zanim fantastyczna kolekcja została udostępniona pasjonatom techniki II wojny światowej, pojazdy te, były - przez ojca Erica Kauffmanna - wypożyczane do produkcji filmowych....
Na pierwszym planie niemiecki średni nosiciel ładunków wybuchowych Sd.Kfz. 304 NSU "Springer".
Na zdjęciu m. innymi niemiecki półgąsienicowy transporter opancerzony Sd.Kfz 251 Ausf. C w zimowym kamuflażu.
Z lewej niemiecki gąsienicowy pojazd transportowy Raupenschlepper Ost, w skrócie RSO/02 i RSO/01.
Na pierwszym planie widzimy amerykański lekki czołg M22 "Locust".
    W wielkiej dwupoziomowej hali o powierzchni wystawienniczej około 7 tys. m2 znajduje się obecnie jedna z najciekawszych kolekcji pojazdów wojskowych wykorzystywanych przez wojska głównych armii walczących w II wojnie światowej. Na wystawie brylują oczywiście czołgi, kołowe, gąsienicowe i półgąsienicowe pojazdy pancerne, artyleria samobieżna i ciągniona, ciężarówki, samochody osobowe i motocykle. Jedyną wadą tej ekspozycji, jest to, że pojazdy są odgrodzone linkami i "ściśnięte" jeden obok drugiego, co uniemożliwia ich swobodne obejrzenie i sfotografowanie. Podczas zwiedzania natraficie również na kilka samolotów, kilka typów stałych punktów oporu (kopuł pancernych i czołgowych wież pancernych), replikę wieży niemieckiego okrętu podwodnego typu VII, specjalną niemiecką szybką łódź do operacji lotniczych Flugbetriebsboote FI. B 422 o nazwie własnej "Seeadler" i kilkanaście dział holowanych. W muzeum nie zabrakło także wydzielonych pomieszczeń, w których możecie podziwiać mundury, uzbrojenie i wyposażenie wielu armii biorących udział w walkach podczas sześciu lat wojny oraz mało znanych operacji, jak ta o kryptonimie "Sussex" autorstwa Dominiquea Souliera. I na koniec gratka dla fanów "pancerki".... otóż wokół muzeum i przy głównej drodze (Route Industrielle) prowadzącej w kierunku Hoerdt, stoi w sumie kilkanaście "rdzewiejących" czołgów, które robią imponujące wrażenie.
Wokół muzeum w kolejce do renowacji stoi jeszcze sporo pojazdów.
    Jedyna wada w muzeum, to brak istotnych informacji na temat prezentowanych pojazdów. Fajnie byłoby poznać historię (szlak bojowy, do jakiej jednostki należał i w jaki sposób trafił w ręce rodzony Kauffmann).
Na pierwszym planie widzimy amerykański czołg M26 Pershing.
Oto kilkadziesiąt najciekawszych moim zdaniem pojazdów prezentowanych w muzeum:

- amerykański gąsienicowy ciągnik artyleryjski M5 High Speed Tractor wraz z naczepą i wojskowym gąsienicowym pojazdem inżynieryjnym typu Caterpillar D7
- amerykański gąsienicowy pojazd amfibijny LVT-4 "Alligator"
- amerykański lekki czołg M22 "Locust"
- amerykańska haubica samobieżna M7 "Priest"
- kanadyjska samobieżna haubica M7 Sexton
- kanadyjski lekki samochód zwiadowczy GM Otter Mk. I
- kanadyjski opancerzony samochód ciężarowy GM C15TA
- kanadyjski pancerny samochód rozpoznawczy Mk. I "Fox"
Kanadyjski pancerny samochód rozpoznawczy Mk. I "Fox".
- brytyjski samochód pancerny Humber MK. IV
- brytyjski samochód zwiadowczy Morris Car Mk. II
- brytyjski samochód pancerny Daimler Scout Car "Dingo"
- brytyjski czołg pościgowy A34 Mk. I "Comet" 
- brytyjski pancerny samochód rozpoznawczy Standard Beaverette Mk. IV
- francuska lekka ciężarówka Camion Peugeot DMA
- francuski półgąsienicowy pojazd artyleryjski UNIC-KEGRESSE P107 (U-304(f))
- francuski transporter gąsienicowy Renault TRC 36 R
- francuski uniwersalny gąsienicowy ciągnik wojskowy Lorraine 37L
- francuski półgąsienicowy ciągnik artyleryjski Unic TU1
- francuski lekki ciągnik artyleryjski Laffly V15T
- francuski czołg średni B1 Bis
Francuski czołg średni B1 Bis.
- francuska ciężarówka Citroen Type U23
- niemiecki średni nosiciel ładunków wybuchowych Sd.Kfz. 304 NSU "Springer"
- niemiecki pojazd półgąsienicowy Borgward Sd.Kfz 11
- niemiecki półgąsienicowy transporter opancerzony Sd.Kfz 251 Ausf. C w zimowym kamuflażu
- niemiecki samochód pancerny "Tempo" A400 Lieferwagen
- niemiecki wojskowy samochód terenowy Kfz. 1 "Stoewer" Typ 40 z zamontowanymi dwoma karabinami maszynowymi MG 34 w wersji przeciwlotniczej
Niemiecki wojskowy samochód terenowy Kfz. 1 "Stoewer" Typ 40.
- niemiecki gąsienicowy pojazd transportowy Raupenschlepper Ost, w skrócie RSO/01
- niemiecki gąsienicowy pojazd transportowy Raupenschlepper Ost, RSO/02
- niemiecki pojazd spalinowo-elektryczny do odśnieżania Dieselelektrische Raupenfräse DER
- niemiecki wojskowy półgąsienicowy samochód ciężarowy Sd.Kfz 3B Ford V3000 "Maultier"
- niemiecki niszczyciel czołgów Jagdpanzer 38 (t) "Hetzer"
- niemiecka szybka łódź do operacji lotniczych Flugbetriebsboote FI. B 422 "Seeadler"
Niemiecka szybka łódź do operacji lotniczych Flugbetriebsboote FI. B 422 "Seeadler".
- niemieckie działo samobieżne na podwoziu francuskiego czołgu Hotchkiss 39H (f) z działem kal. 7,5 cm PaK 40
- niemiecki ciężki półgąsienicowy ciągnik artyleryjski Sd.Kfz 8
- niemiecki samochód ciężarowy Mercedes-Benz L 1500A Kfz. 70
- radziecki czołg lekki T-26
- radzieckie ciężkie działo pancerne ISU-152
Radzieckie ciężkie działo pancerne ISU-152.
- radzieckie średnie działo samobieżne SU-100
- włoski trójkołowy motocykl transportowy Moto Guzzi Motocarro Type U
- włoski mały pojazd transportowy piechoty SPA CL39
- włoski samochód pancerny z napędem na cztery koła SPA Autoblinda AB 41
Włoski samochód pancerny z napędem na cztery koła SPA Autoblinda AB 41.
    Sale z umundurowaniem, uzbrojeniem i wyposażeniem żołnierzy walczących armii, znajdują się na obu kondygnacjach. Na ponad 300 manekinach, muzeum prezentuje oryginalne mundury niemieckie, radzieckie, amerykańskie, brytyjskie, francuskie, japońskie, włoskie i jednostek bałkańskich. Zaprezentowano sylwetki nie tylko podstawowych jednostek każdej z tych armii, ale również te, które są mniej znane, np.: zagranicznych (wschodnich) formacji walczących w armiach III Rzeszy, wielu mniej znanych formacji żołnierzy wojsk radzieckich, czy formacji pochodzących z francuskich kolonii afrykańskich. Oprócz mundurów stricte wojskowych, można zobaczyć także "postacie" jednostek pomocniczych, sylwetki sportowe, czy też przedwojennych nazistowskich bojówek paramilitarnych.
    Następnie możemy podziwiać sporą kolekcję uzbrojenia walczących armii. Pośród ponad 250 egzemplarzy broni, można znaleźć wiele ciekawych karabinów, karabinów maszynowych, pistoletów, czy rakietnic.
    Na górnej kondygnacji znajduje się - oprócz wspomnianych już zaprezentowanych sylwetek większości armii - znakomita wystawa poświęcona mało znanej Operacji "Sussex". Kolekcja poświęcona jest 140 mężczyznom i kobietom - Brytyjczykom, Amerykanom i Francuzom - którzy wzięli udział w tej operacji w 1944 roku. Zapoznając się z licznymi zdjęciami, dokumentami i mapami, poznamy tam szczegóły operacji, począwszy od mobilizacji i szkoleniu, a na przebiegu misji i ich efektach kończąc. Unikatowe dokumenty i fotografie pozwolą każdemu zapoznać się bliżej z francuską tajną Generalną Dyrekcją Wywiadu Wojennego DGER (fr. Direction Générale des Etudes et Recherches) i ich podkomendnymi, którzy zostali rzuceni na terytorium okupowanej Francji. Ich zadaniem było infiltrowanie i przekazywanie do kwatery głównej aliantów, wszelkich informacji na temat liczebności, stacjonowaniu i ruchach wojsk armii niemieckiej.
    Niezwykła kolekcja jest własnością Dominique'a Souliera, syna byłego członka "Sussex" - Georgesa Emmanuela Antoine'a Souliera - który 2 czerwca 1944 roku podczas operacji "VIS" został zrzucony na spadochronie w Nantes. 22-letni Chief-warrant officer Soulier został wysłany do Francji na krótko przed operacją "Overlord" i był odpowiedzialny za przekazywanie z Blois do Londynu informacji o ruchach wojsk armii niemieckiej nad Loarą. 
    Dominique Soulier od wielu lat pasjonuje się tematyką związaną ze służbą swojego ojca. Liczne spotkania z towarzyszami broni swojego ojca, pozwoliły jemu zgromadzić wiele informacji, nigdy wcześniej niepublikowanych dokumentów i zdjęć, które obecnie można oglądać w muzeum.
Kilka z min używanych przez członków biorących udział w operacji Sussex.
    Na piętrze znajdziemy jeszcze bogatą kolekcję zdjęć i pocztówek z regionu La Wantzenau, pochodzących z XX wieku.
    Po za tym, w muzeum znajduje się sala wystawowa Siméon II poświęcona bułgarskiej armii. Wystawę otwarto 4 lipca 2017 roku w obecności urodzonego w 1937 roku ostatniego cara Bułgarii Symeona II (Simeon Sakskoburggotski) i jego żony - hiszpańskiej arystokratki Margarity Gomez-Acebo y Cejuela. Podczas tej uroczystości bułgarski polityk podarował właścicielowi muzeum Ericowi Kauffmannowi medal do kolekcji swojego dziadka Ferdynanda I.
    Co ciekawe, to właśnie otwarcie MM Park France zainspirowało bułgarskie władze do otwarcia podobnej placówki oddalonej 12 km od Warny. Niestety MM Bułgaria otwarte jest wyłącznie w miesiącach lipiec-sierpień.
    W muzeum znajduje się także mała salka kinowa, gdzie wyświetlane są kroniki II-wojenne, oraz tzw. Salę Generała Koeniga w której prowadzone są różne konferencje i pokazy związane z wydarzeniami II wojny światowej.
    Dla spragnionych i głodnych, muzealna restauracja oferuje lekkie przekąski i napoje.
    Dla dzieci muzeum przygotowało niewielki park rozrywki z możliwością wspinaczki i dwa symulatory lotu.
Z lewej niemiecka haubica FH18 kal. 10,5 cm oraz francuska lekka ciężarówka Camion Peugeot DMA.
Z lewej niemieckie działo samobieżne na podwoziu francuskiego czołgu Hotchkiss 39H (f), z prawej niemiecki niszczyciel czołgów Jagdpanzer 38 (t) "Hetzer".
Z lewej niemiecki Flakscheinwerfer Flak-Sw 36 oraz Flak 38 kal. 2 cm.
Bunkier typu Tobruk z zamontowaną wieżą od niemieckiego czołgu Pz.Kpfw. II.
    Kolekcją Erica Kauffmanna opiekują się członkowie Association de Sauvegarde du Patrimoine Historique Militaire.
    Muzeum posiada własny warsztat, w którym zatrudnia także kilka osób zajmujących się odrestaurowywaniem pojazdów.
Włoski mały pojazd transportowy piechoty SPA CL39.
Francuski półgąsienicowy pojazd artyleryjski UNIC-KEGRESSE P107 (U-304(f)).
Niemiecki ciężki półgąsienicowy ciągnik artyleryjski Sd.Kfz 8.
Niemiecki pojazd półgąsienicowy Borgward Sd.Kfz 11.
Moja ocena: 8/10
 
Kraj: Francja
Miejscowość: La Wantzenau
Strona internetowa: www.mmpark.fr
Godziny otwarcia: codziennie od 09:00 do 18:30
Wstęp: bilet normalny 11,90 euro, bilet ulgowy 9,90 euro (dla osób poniżej 18 lat, studentów, wojskowych, i grup powyżej 10 osób), dzieci do lat 4 zwiedzają bezpłatnie. 
Podczas wszelkich uroczystości i eventów cena biletu wynosi 16 euro
Parking: bezpłatny przed wejściem do muzeum
 
Wszystkie zdjęcia pochodzą ze zbiorów autora, czerwiec 2024 rok.
 
Mapa dojazdu:
 

1 komentarz: