Oko w oko z ... francuskim czołgiem lekkim Renault FT Modele 1917 (Renault FT-17). Przedstawiony przeze mnie egzemplarz, brał udział w II bitwie nad Marną, w okolicach miasteczka Dormans, niedaleko Reims. Egzemplarz ze zdjęć, mogłem obejrzeć sobie dokładnie podczas podróży w lipcu 2020 roku.
Czołg Renault FT-17, został ustawiony obok wielkiej kaplicy (oficjalnie pod nazwą Memorial des batailles de la Marne) wybudowanej w 1931 roku na wzgórzu obok miasteczka. Niestety obok czołgu nie ma żadnej tabliczki informacyjnej, więc trudno mi cokolwiek napisać o tym konkretnym egzemplarzu. Według jednej ze stron francuskich, jego oficjalne uruchomienie miało miejsce we wrześniu 2018 roku i od tego czasu, można podziwiać ten pojazd, podczas corocznych uroczystości związanych z rocznicami bitew nad Marną.
Nazwa: Renault FT Modele 1917 (Renault FT-17) - nr. 68397
Kraj: Francja
Producent: Renault
Typ: czołg lekki
Prototyp: grudzień 1916 r.
Produkcja: 1917-1919 r.
Załoga: 2 osoby (kierowca/mechanik/dowódca i celowniczy/strzelec)
Jednostka napędowa: 4-cylindrowy Renault 18CV o mocy 39 KM, 4-suwowy, chłodzony cieczą
Pancerz: nitowany z walcowanych płyt pancernych
Grubość pancerza: 16 mm (przód, płyty pionowe), 8 mm (przód, płyty poziome), 16 mm (boki i tył), 8 mm (góra), 6 mm (spód), (wieża 18 mm)
Uzbrojenie: działko Puteaux wz. 18 (SA-18) L/21 kal. 37 mm (z zapasem amunicji 237 szt.)
Długość: 5,00 m (z ogonem), 4,10 m (kadłub bez ogona)
Szerokość: 1,74 m
Wysokość: 2,37 m
Waga: 6890 kg (wersja z działkiem)
Prędkość: 7,7 km/h (po drodze), 6 km/h (w terenie)
Zasięg: 65 km
Ciekawostka:
Przed wojną czołgi FT-17 były na wyposażeniu Wojska Polskiego w ilości około 170 sztuk (w tym około 30 czołgów innych modeli, ale zaliczanych do modelu FT-17). W momencie wybuchu II wojny światowej ilość czołgów oscylowała w okolicach 100 sztuk. Na czołgach FT-17 polscy żołnierze szkolili się także we Francji w 1940 roku, kiedy to tworzono pierwsze polskie oddziały pancerne.
Wszystkie zdjęcia pochodzą ze zbiorów autora, lipiec 2020 r.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz