Kolejna gratka dla miłośników lotnictwa! Muzeum Lotnictwa (Flugausstellung Peter Junior) w Hermeskeil, to miejsce, które warto odwiedzić. W tym poście postaram się Was o tym przekonać....
Flugausstellung Peter Junior, to największe tego typu prywatne muzeum w Niemczech. Otwarte w 1973 roku muzeum, prezentuje dzisiaj ponad 100 samolotów i śmigłowców z całego świata. Na łącznej powierzchni 76 000 m2 (zadaszona powierzchnia to 3 600 m2) znajduje się wiele ciekawych eksponatów cywilnych i wojskowych oraz - moim skromnym zdaniem - kilka tzw. "perełek". Nie będę się tutaj zbytnio rozpisywał. Myślę, że zdjęcia i opis niektórych eksponatów zachęcą Was do uwzględnienia tego miejsca w Waszych planach urlopowych. Zapraszam.
W muzeum, które prowadzi rodzina Junior można zobaczyć m. innymi:
- niemiecki jednosilnikowy samolot sportowy i łącznikowy
Messerschmitt Bf 108 "Taifun". Egzemplarz z muzeum został wyprodukowany w fabryce SNCAN w Les Mureax pod Paryżem (fabryka została tutaj przeniesiona z Niemiec w 1942 roku) niedługo po zakończeniu wojny. Oznaczony wówczas został jako SNCAN (Nord) nr. fabr. 091
|
Niemiecki jednosilnikowy samolot sportowy i łącznikowy Messerschmitt Bf 108 "Taifun" (Fot. zbiory autora).
|
|
Messerschmitt Bf 108 "Taifun" (Fot. zbiory autora).
|
- hiszpańska wersja licencyjna
CASA 2.111 niemieckiego podstawowego średniego bombowca
Heinkel He 111 H16.
|
Hiszpańska wersja licencyjna CASA 2.111 samolotu Heinkel He 111 (Fot. zbiory autora). |
|
Heinkel He 111 był podstawowym bombowcem Luftwaffe podczas II wojny światowej (Fot. zbiory autora). |
|
Zawsze podobała mi się jego charakterystyczna sylwetka.... (Fot. zbiory autora). |
- amerykański samolot pasażerski i transportowy
Douglas DC-3 "Dakota". Egzemplarz prezentowany w muzeum został wyprodukowany w 1941 roku. Posiada barwy Jordańskich Linii Lotniczych.
- samolot pasażerski
Lockheed L-1049 G "Super Constellation". Ten egzemplarz jest dla Niemców szczególnie ważny. To właśnie tym samolotem - 8 września 1955 roku - do Moskwy udał się ówczesny kanclerz Konrad Adenauer, aby negocjować zwolnienie ostatnich 10 tysięcy przetrzymywanych w sowieckiej niewoli niemieckich jeńców wojennych, co też się jemu udało.
|
Samolot pasażerski Lockheed L-1049 G "Super Constellation" (Fot. zbiory autora).
|
|
Tym samolotem - 8 września 1955 roku - do Moskwy udał się ówczesny kanclerz Konrad Adenauer (Fot. zbiory autora). |
- amerykański samolot myśliwsko-bombowy
Republic F-105 "Thunderchief". Jego projekt przewidywał iż będzie to samolot, który bez wsparcia dotrze na niewielkiej wysokości i przy dużej prędkości na teren wroga z ładunkiem nuklearnym - np. z bombą termojądrową.
|
Amerykański samolot myśliwsko-bombowy Republic F-105 "Thunderchief" (Fot. zbiory autora).
|
- brytyjski wielozadaniowy wojskowy śmigłowiec
Westland Lynx AH 7.
|
Brytyjski wielozadaniowy wojskowy śmigłowiec Westland Lynx AH 7 (Fot. zbiory autora). |
- szwedzki samolot myśliwski
Saab J 35E "Draken" wyprodukowany w 1963 roku.
|
Szwedzki samolot myśliwski Saab J 35E "Draken" (Fot. zbiory autora). |
- szwedzki samolot myśliwsko-szturmowy
Saab AJSF 37 "Viggen" wyprodukowany w 1973 roku. Egzemplarz muzealny swój ostatni lot wykonał 16 stycznia 2006 roku z Lulea w Szwecji do Büchel w Niemczech, gdzie został rozłożony na części i przewieziony transportem drogowym do muzeum.
|
Szwedzki samolot myśliwsko-szturmowy Saab AJSF 37 "Viggen" (Fot. zbiory autora). |
- radziecki 4-silnikowy samolot pasażerski
Iljuszyn IŁ-18 wyprodukowany w 1957 roku.
- francuski ponaddźwiękowy samolot myśliwski
Dassault Mirage III wyprodukowany w 1961 roku.
|
Francuski ponaddźwiękowy samolot myśliwski Dassault Mirage III (Fot. zbiory autora).
|
- dwie wersje amerykańskiego naddźwiękowego samolotu myśliwsko-bombowego
McDonnel Douglas F-4 "Phantom II" (wersja
RF-4C oraz
F-4C, oba wyprodukowane w 1963 roku).
|
Amerykański samolot myśliwsko-bombowego McDonnel Douglas F-4 "Phantom II" RF-4C (Fot. zbiory autora). |
|
Amerykański samolot myśliwsko-bombowego McDonnel Douglas F-4 "Phantom II" F-4C (Fot. zbiory autora). |
- dwusilnikowy samolot myśliwsko-bombowy
Panavia Tornado wyprodukowany w 1974 roku. Prezentowany w muzeum egzemplarz, jest szóstym z kolei prototypem, który swój jedyny lot odbył 20 grudnia 1975 roku.
|
Dwusilnikowy samolot myśliwsko-bombowy Panavia Tornado (Fot. zbiory autora).
|
|
Panavia Tornado to wspólny projekt Niemiec, Wielkiej Brytanii i Włoch (Fot. zbiory autora). |
- radziecki samolot myśliwsko-bombowy w wersji eksportowej
Suchoj Su 22 M4 (
Su 17) wyprodukowany w 1979 roku.
- brytyjski samolot rozpoznawczy i bliskiego wsparcia
Hawker Siddeley Harrier GR 3. Najnowocześniejsza wersja szturmowa
Harriera pierwszej generacji posiadająca zdolność krótkiego i pionowego startu oraz lądowania.
- radziecki ciężki śmigłowiec transportowy
MIL Mi-6A wyprodukowany w 1957 roku.
|
Radziecki ciężki śmigłowiec transportowy MIL Mi-6A (Fot. zbiory autora). |
- radziecki ciężki śmigłowiec bojowy
MIL Mi-24P. Jest to wersja z nieruchomym 2-lufowym działkiem z prawej strony kadłuba, zamiast standardowego dziobowego, ruchomego.
|
Radziecki ciężki śmigłowiec bojowy MIL Mi-24P (Fot. zbiory autora). |
- brytyjski pokładowy, turbośmigłowy samolot patrolowy przeznaczony do zwalczania okrętów podwodnych oraz wczesnego ostrzegania
Fairey Gannet AEW Mk.3. Ten egzemplarz jest trzecią w kolejności wersją, która przeznaczona była do wczesnego ostrzegania.
|
Brytyjski turbośmigłowy samolot patrolowy Fairey Gannet AEW Mk.3 (Fot. zbiory autora). |
- brytyjski wielozadaniowy śmigłowiec wojskowy
Westland Wessex Mk.2 wyprodukowany w 1962 roku.
|
Brytyjski wielozadaniowy śmigłowiec wojskowy Westland Wessex Mk.2 (Fot. zbiory autora). |
- francuski odrzutowy myśliwiec przechwytujący oraz samolot myśliwsko-bombowy
Dassault Super Mysterie M2 wyprodukowany w 1956 roku.
- jeden z pierwszych amerykańskich samolotów odrzutowych wyprodukowanych po II wojnie światowej
Republic Aviation RF-84F "Thunderflash". Tych samolotów o przeznaczeniu rozpoznawczym wyprodukowano łącznie 715 sztuk. Egzemplarz z muzeum jest jednym z ostatnich wyprodukowanych w 1953 roku samolotów tego typu.
|
Hala, gdzie prezentowane są silniki lotnicze, m. innymi Daimler Benz DB 603 stosowany w niemieckich maszynach Messerschmitt Me 410 i Dornier Do 335 (Fot. zbiory autora). |
|
Jedyny minus muzeum, to zbyt mała powierzchnia przeznaczona na ekspozycję (Fot. zbiory autora). |
Oczywiście w muzeum jest wiele więcej ciekawych eksponatów (do wielu z nich dostawione są schody, dzięki czemu można zobaczyć kabinę pilota lub wejść do wnętrza), z których jedynie trzy to repliki, ale to już musicie sprawdzić sami, które....😉
|
Na zewnątrz cała ekspozycja prezentuje się fantastycznie (Fot. zbiory autora). |
|
Świetna kolekcja samolotów odrzutowych stanowi dużą atrakcję dla zwiedzającego (Fot. zbiory autora). |
Moja ocena: 8/10 (ocenę obniża ograniczona przestrzeń, która powoduje "ścisk" pośród eksponatów).
Kraj: Niemcy
Miejscowość: Hermeskeil
Strona internetowa:
www.flugausstellung.de
Godziny otwarcia:
od 1 kwietnia do 1 listopada: codziennie w godz. 10:00 - 17:00
od 2 listopada do 1 kwietnia muzeum jest nieczynne.
Wstęp: 10€ (dorośli), 6€ (dzieci w wieku 4-14 lat), dzieci do 4 lat wchodzą za darmo, dla grup powyżej 20 osób, bilet grupowy ze zniżką
Parking: Jest na miejscu za darmo
Zdjęcia (o ile nie zostało to oznaczone inaczej) pochodzą ze zbiorów autora, czerwiec 2020 r.
Mapa dojazdu:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz