środa, 17 czerwca 2020

Muzeum Lotnictwa (Flugausstellung Peter Junior) - Hermeskeil (Nadrenia-Palatynat)

   Kolejna gratka dla miłośników lotnictwa! Muzeum Lotnictwa (Flugausstellung Peter Junior) w Hermeskeil, to miejsce, które warto odwiedzić. W tym poście postaram się Was o tym przekonać....

Muzeum Lotnictwa (Flugausstellung Peter Junior) widziane z lotu ptaka (Fot. www.de.wikipedia.org).
   Flugausstellung Peter Junior, to największe tego typu prywatne muzeum w Niemczech. Otwarte w 1973 roku muzeum, prezentuje dzisiaj ponad 100 samolotów i śmigłowców z całego świata. Na łącznej powierzchni 76 000 m2 (zadaszona powierzchnia to 3 600 m2) znajduje się wiele ciekawych eksponatów cywilnych i wojskowych oraz - moim skromnym zdaniem - kilka tzw. "perełek". Nie będę się tutaj zbytnio rozpisywał. Myślę, że zdjęcia i opis niektórych eksponatów zachęcą Was do uwzględnienia tego miejsca w Waszych planach urlopowych. Zapraszam.

   W muzeum, które prowadzi rodzina Junior można zobaczyć m. innymi:

- niemiecki jednosilnikowy samolot sportowy i łącznikowy Messerschmitt Bf 108 "Taifun". Egzemplarz z muzeum został wyprodukowany w fabryce SNCAN w Les Mureax pod Paryżem (fabryka została tutaj przeniesiona z Niemiec w 1942 roku) niedługo po zakończeniu wojny. Oznaczony wówczas został jako SNCAN (Nord) nr. fabr. 091

Niemiecki jednosilnikowy samolot sportowy i łącznikowy Messerschmitt Bf 108 "Taifun" (Fot. zbiory autora).
Messerschmitt Bf 108 "Taifun" (Fot. zbiory autora).
- hiszpańska wersja licencyjna CASA 2.111 niemieckiego podstawowego średniego bombowca Heinkel He 111 H16.

Hiszpańska wersja licencyjna CASA 2.111 samolotu Heinkel He 111 (Fot. zbiory autora).
Heinkel He 111 był podstawowym bombowcem Luftwaffe podczas II wojny światowej (Fot. zbiory autora).
Zawsze podobała mi się jego charakterystyczna sylwetka.... (Fot. zbiory autora).
- amerykański samolot pasażerski i transportowy Douglas DC-3 "Dakota". Egzemplarz prezentowany w muzeum został wyprodukowany w 1941 roku. Posiada barwy Jordańskich Linii Lotniczych.
- samolot pasażerski Lockheed L-1049 G "Super Constellation". Ten egzemplarz jest dla Niemców szczególnie ważny. To właśnie tym samolotem - 8 września 1955 roku - do Moskwy udał się ówczesny kanclerz Konrad Adenauer, aby negocjować zwolnienie ostatnich 10 tysięcy przetrzymywanych w sowieckiej niewoli niemieckich jeńców wojennych, co też się jemu udało.

Samolot pasażerski Lockheed L-1049 G "Super Constellation" (Fot. zbiory autora).
Tym samolotem - 8 września 1955 roku - do Moskwy udał się ówczesny kanclerz Konrad Adenauer (Fot. zbiory autora).
- amerykański samolot myśliwsko-bombowy Republic F-105 "Thunderchief". Jego projekt przewidywał iż będzie to samolot, który bez wsparcia dotrze na niewielkiej wysokości i przy dużej prędkości na teren wroga z ładunkiem nuklearnym - np. z bombą termojądrową.

Amerykański samolot myśliwsko-bombowy Republic F-105 "Thunderchief" (Fot. zbiory autora).
- brytyjski wielozadaniowy wojskowy śmigłowiec Westland Lynx AH 7.

Brytyjski wielozadaniowy wojskowy śmigłowiec Westland Lynx AH 7 (Fot. zbiory autora).
- szwedzki samolot myśliwski Saab J 35E "Draken" wyprodukowany w 1963 roku.

Szwedzki samolot myśliwski Saab J 35E "Draken" (Fot. zbiory autora).
- szwedzki samolot myśliwsko-szturmowy Saab AJSF 37 "Viggen" wyprodukowany w 1973 roku. Egzemplarz muzealny swój ostatni lot wykonał 16 stycznia 2006 roku z Lulea w Szwecji do Büchel w Niemczech, gdzie został rozłożony na części i przewieziony transportem drogowym do muzeum.

Szwedzki samolot myśliwsko-szturmowy Saab AJSF 37 "Viggen" (Fot. zbiory autora).
- radziecki 4-silnikowy samolot pasażerski Iljuszyn IŁ-18 wyprodukowany w 1957 roku.
- francuski ponaddźwiękowy samolot myśliwski Dassault Mirage III wyprodukowany w 1961 roku.

Francuski ponaddźwiękowy samolot myśliwski Dassault Mirage III (Fot. zbiory autora).
- dwie wersje amerykańskiego naddźwiękowego samolotu myśliwsko-bombowego McDonnel Douglas F-4 "Phantom II" (wersja RF-4C oraz F-4C, oba wyprodukowane w 1963 roku).

Amerykański samolot myśliwsko-bombowego McDonnel Douglas F-4 "Phantom II" RF-4C (Fot. zbiory autora).
Amerykański samolot myśliwsko-bombowego McDonnel Douglas F-4 "Phantom II" F-4C (Fot. zbiory autora).
- dwusilnikowy samolot myśliwsko-bombowy Panavia Tornado wyprodukowany w 1974 roku. Prezentowany w muzeum egzemplarz, jest szóstym z kolei prototypem, który swój jedyny lot odbył 20 grudnia 1975 roku.

Dwusilnikowy samolot myśliwsko-bombowy Panavia Tornado (Fot. zbiory autora).
Panavia Tornado to wspólny projekt Niemiec, Wielkiej Brytanii i Włoch (Fot. zbiory autora).
- radziecki samolot myśliwsko-bombowy w wersji eksportowej Suchoj Su 22 M4 (Su 17) wyprodukowany w 1979 roku.
- brytyjski samolot rozpoznawczy i bliskiego wsparcia Hawker Siddeley Harrier GR 3. Najnowocześniejsza wersja szturmowa Harriera pierwszej generacji posiadająca zdolność krótkiego i pionowego startu oraz lądowania.
- radziecki ciężki śmigłowiec transportowy MIL Mi-6A wyprodukowany w 1957 roku.

Radziecki ciężki śmigłowiec transportowy MIL Mi-6A (Fot. zbiory autora).
- radziecki ciężki śmigłowiec bojowy MIL Mi-24P. Jest to wersja z nieruchomym 2-lufowym działkiem z prawej strony kadłuba, zamiast standardowego dziobowego, ruchomego.

Radziecki ciężki śmigłowiec bojowy MIL Mi-24P (Fot. zbiory autora).
- brytyjski pokładowy, turbośmigłowy samolot patrolowy przeznaczony do zwalczania okrętów podwodnych oraz wczesnego ostrzegania Fairey Gannet AEW Mk.3. Ten egzemplarz jest trzecią w kolejności wersją, która przeznaczona była do wczesnego ostrzegania.

Brytyjski turbośmigłowy samolot patrolowy Fairey Gannet AEW Mk.3 (Fot. zbiory autora).
- brytyjski wielozadaniowy śmigłowiec wojskowy Westland Wessex Mk.2 wyprodukowany w 1962 roku.

Brytyjski wielozadaniowy śmigłowiec wojskowy Westland Wessex Mk.2 (Fot. zbiory autora).
- francuski odrzutowy myśliwiec przechwytujący oraz samolot myśliwsko-bombowy Dassault Super Mysterie M2 wyprodukowany w 1956 roku.
- jeden z pierwszych amerykańskich samolotów odrzutowych wyprodukowanych po II wojnie światowej Republic Aviation RF-84F "Thunderflash". Tych samolotów o przeznaczeniu rozpoznawczym wyprodukowano łącznie 715 sztuk. Egzemplarz z muzeum jest jednym z ostatnich wyprodukowanych w 1953 roku samolotów tego typu.

Hala, gdzie prezentowane są silniki lotnicze, m. innymi Daimler Benz DB 603 stosowany w niemieckich maszynach Messerschmitt Me 410 i Dornier Do 335 (Fot. zbiory autora).
Jedyny minus muzeum, to zbyt mała powierzchnia przeznaczona na ekspozycję (Fot. zbiory autora).
   Oczywiście w muzeum jest wiele więcej ciekawych eksponatów (do wielu z nich dostawione są schody, dzięki czemu można zobaczyć kabinę pilota lub wejść do wnętrza), z których jedynie trzy to repliki, ale to już musicie sprawdzić sami, które....😉

Na zewnątrz cała ekspozycja prezentuje się fantastycznie (Fot. zbiory autora).
Świetna kolekcja samolotów odrzutowych stanowi dużą atrakcję dla zwiedzającego (Fot. zbiory autora).

Moja ocena: 8/10 (ocenę obniża ograniczona przestrzeń, która powoduje "ścisk" pośród eksponatów).

Kraj: Niemcy
Miejscowość: Hermeskeil
Strona internetowa: www.flugausstellung.de
Godziny otwarcia:
od 1 kwietnia do 1 listopada: codziennie w godz. 10:00 - 17:00
od 2 listopada do 1 kwietnia muzeum jest nieczynne.
Wstęp: 10€ (dorośli), 6€ (dzieci w wieku 4-14 lat), dzieci do 4 lat wchodzą za darmo, dla grup powyżej 20 osób, bilet grupowy ze zniżką
Parking: Jest na miejscu za darmo

Zdjęcia (o ile nie zostało to oznaczone inaczej) pochodzą ze zbiorów autora, czerwiec 2020 r.

Mapa dojazdu:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz