niedziela, 21 sierpnia 2022

Muzeum starych samochodów rodziny Bossaert (Automuseum Old Timer - Bossaert) - Lo-Reningen (Flandria Zachodnia)

      Historia muzeum starych samochodów rodziny Bossaert zaczyna się w latach 60-tych ubiegłego wieku, kiedy to Raoul Bossaert (21.11.1931 - 16.10.2018) pozyskał po okazyjnej cenie pierwszy pojazd wojskowy z okresu II wojny światowej. Początkowo - zajmujący się rolnictwem - Raoul, traktował takie okazjonalne zakupy, jedynie jako swego rodzaju inwestycję i nie myślał o założeniu muzeum. Pomysł na wykorzystywanie zakupionych eksponatów powstał dopiero wówczas, kiedy nabył on kilka elementów z rozbiórki II-wojennych okrętów. Co ciekawe nadal nie był to pomysł utworzenia muzeum, a jedynie stworzenia nietypowego centrum handlowego. 
    Kiedy powstawało centrum handlowe, serce Raoul zaczęło mocniej bić na widok pięknych zabytkowych samochodów. Jego pierwszym zakupem był wspaniały Citroën C4 z 1930 roku, a następnie dwa inne pojazdy, które do reszty skradły serce ich nowego właściciela. Od tego momentu Raoul Bossaert kupował kolejne pojazdy już bez opamiętania. "Kupował wszystko co piękne i niezbyt drogie, nawet podczas swoich zagranicznych podróży" - wspominał swojego ojca Geert Bossaert. Tak właśnie narodził się pomysł utworzenia Automuseum Old Timer....
Ford Model T poj. 2400cc, 4 cyl. (USA, 1916) i Ford Model AF poj. 3280cc, 4 cyl. (USA, 1929).
    Dzisiaj Muzeum starych samochodów w Lo-Reningen, prowadzą kolejne pokolenia rodziny Bossaert. Od śmierci Raoula, prowadzą je wspólnie jego syn Geert i wnuk - obecnie 24-letni - Michael wraz ze swoimi rodzinami i bliskimi współpracownikami. Obaj zostali zarażeni pasją do motoryzacji i pięknych unikatowych samochodów. Dla obu też, muzeum było swego rodzaju placem zabaw, które pozwoliło im poznać wiele z tych eksponatów na różny sposób: podczas renowacji, napraw, podczas rodzinnych wypraw i wyścigów, a na rajdach starych samochodów kończąc. 
    Ich kolekcja - jak na muzeum prywatne - jest imponująca. Wielka niepozorna hala kryje w sobie 95 wspaniałych zabytkowych pojazdów i około 20 motocykli. Najstarszy pojazd pochodzi z 1899 roku, a najmłodszy - Maserati 430 - z 1993 roku. Całość jest bardzo starannie odrestaurowana i w gustowny sposób eksponowana. Zabytkowe auta pokazane są zwiedzającym w "towarzystwie" manekinów, które ubrane zostały w stroje z okresu z jakiego pochodzi konkretny model samochodu. Wszystko to dodatkowo udekorowane jest starymi napisami, dioramami i eksponatami związanymi z motoryzacją z XIX i XX wieku.
    Do dnia dzisiejszego rodzina Bossaert sprzedała z różnych powodów, zaledwie trzy lub cztery samochody ze swojej kolekcji, ale nadal - o ile nadarzy się okazja - kupują kolejne pojazdy. Pomagają im w tym lokalni mieszkańcy, którzy - wiedząc o ich pasji - często przekazują im informacje lub pomagają im w zakupie konkretnego auta. 
 
    Podczas zwiedzania Automuseum Old Timer możecie zobaczyć auta, które jeszcze nie tak dawno jeździły po naszych drogach, lub takie, których nigdy na drogach nie widzieliście. W kolekcji rodziny Bossaert są m. innymi (kolejność według daty produkcji): 
- Decauville Voiturelle (Francja, 1899 r.) 
- Buick Model 5 Touring, pojemność 5964cc, 4 cylindry (USA, 1908 r.) 
- La Ponette, pojemność 1460cc, 4 cylindry (Francja, 1911 r.) 
- Renault Model AX, pojemność 1205cc, 2 cylindry (Francja, 1912 r.) 
- Ford Model T, pojemność 2400cc, 4 cylindry (USA, 1916 r.) 
- Fawcett Flyer, pojemność 15500cc, 6 cylindrów (USA, 1918 r.) 
- Citroën Model A, pojemność 1327cc, 4 cylindry (Francja, 1919 r.) 
- FN Herstal Model 1300, pojemność 1300cc, 4 cylindry (Belgia, 1924 r.) 
- Renault Model MT, pojemność 1100cc, 4 cylindry (Francja, 1924 r.) 
- Ford Model AF, pojemność 3280cc, 4 cylindrów (USA, 1929 r.) 
- Saroela, pojemność 350cc, 1 cylinder (Belgia, 1929 r.) 
- Pierce Arrow Model 43, pojemność 5595cc, 8 cylindrów (USA, 1931 r.) 
- Rolls Royce Model 20/25 Sports Saloon, pojemność 3600cc, 6 cylindrów (Wielka Brytania, 1934 r.) 
- Hotchkiss Model 486, pojemność 2397cc, 4 cylindry (Francja, 1936 r.) 
- Tatra Model 57B, pojemność 1150cc, 4 cylindry (Czechosłowacja, 1938 r.) 
- Trimph Model 1800 Roadster, pojemność 1776cc, 4 cylindry (Wielka Brytania, 1948 r.) 
- Moskwicz, pojemność 1145cc, 4 cylindry (ZSRR, 1951 r.) 
- Singer Model 4LAD Roadster, 4 cylindry (Wielka Brytania, 1952 r.) 
- Chevrolet Model Corvette, pojemność 7400cc, 8 cylindrów-V (USA, 1971 r.) 
- Mercedes Model 450 SEL, pojemność 4500cc, 8 cylindrów (Niemcy, 1973 r.) - auto burmistrza Brugii i ministra Franka Van Ackerta z oryginalną tablicą rejestracyjną A44 
- Triumph Model Spitfire, pojemność 1500cc (Wielka Brytania, 1976 r.) 
- Lincoln Model Continental, pojemność 5000cc, V-8 (USA, 1978 r.) 
- Toyota Crown (Japonia, 1987 r.) - auto Raoula, którym bardzo lubił jeździć 
- Lexus Model LS 400 (Japonia, 1989 r.) 
- Maserati 430 (Włochy, 1993 r.) - pierwsze auto zakupione przez Michaela, jeździł nim sześć lat
Buick Model 5 Touring, pojemność 5964cc, 4 cylindry (USA, 1908 r.).
Moskwicz, pojemność 1145cc, 4 cylindry (ZSRR, 1951 r.).
Hotchkiss Model 2050, pojemność 3500cc (Francja, 1953 r.).
Citroën Model 11B Traction, pojemność 1911cc, 4 cyl. (Francja, 1939 r.).
Pierce Arrow Model 43, pojemność 5595cc, 8 cylindrów (USA, 1931 r.).
Trimph Model 1800 Roadster, pojemność 1776cc, 4 cylindry (Wielka Brytania, 1948 r.).
Salmson type VAL III, pojemność 1100cc, 4 cyl. (Francja, 1926 r.).
    To oczywiście tylko niewielka ilość aut, które zgromadzono w Automuseum Old Timer we Flandrii Zachodniej. Na koniec chciałbym jeszcze przedstawić Wam kilka aut, których niesamowite historie poznałem podczas zwiedzania. Najciekawsza dotyczy belgijskiego auta Excelsior model D4 z 1911 roku. Otóż auto - kilka tygodni po wyjechaniu z fabryki - zostało zaprezentowane na Salonie Samochodowym w Londynie w 1911 roku. Samochód został odnaleziony przez Raoula Bossaerta w latach 50-tych ubiegłego wieku w Australii. Zapewne nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że w jego wnętrzu wyrosło okazałe drzewo, a jego stan był katastrofalny. Dzięki pieniądzom Raoula, samochód ponownie trafił do Belgii, a po kosztownej renowacji, prezentuje się niesamowicie.... 
    Innym ciekawym egzemplarzem w muzeum jest francuski Hotchkiss Model 2050 z 1953 roku. Samochód został zaprojektowany przez producenta nadwozi Letourneur & Marchand jako pierwszy samochód transmisyjny wykorzystywany w Tour de France.
Wspaniale odrestaurowany Excelsior Model D4, pojemność 2400cc, 4 cyl. (Belgia, 1911 r.).
    Rodzina Bossaert bierze także udział w wielu krajowych i zagranicznych imprezach motoryzacyjnych, a ich auta wygrały w tym czasie wiele nagród w przeróżnych rajdach. W ich kolekcji jest aż piętnaście sprawnych i zarejestrowanych aut, biorących udział w wyścigach o czym świadczy imponująca kolekcja pucharów i medali.
    Od kilku lat Michael Bossaert i Bas Meulemeester organizują w Waregem "Dni Przedwojenne" - targi poświęcone przedwojennym samochodom. Przyjaciele - którzy pośród zabytkowych aut bawili się w młodości w chowanego - uważają swój nowy projekt za bardzo ważny dla kolekcjonerów zabytkowych aut. "Ważne, aby scena z przedwojennych czasów nadal pozostawała żywa" - powiedział Michael podczas ostatnich targów.
    Obaj z Basem są członkami BeForty - międzynarodowego klubu zrzeszającego pasjonatów zabytkowych samochodów mających mniej niż 40 lat i posiadających auta wyprodukowane przed 1940 rokiem. Obaj biorą udział w międzynarodowym rajdzie i to z dużym powodzeniem. A warto zaznaczyć, że takich osób na świecie jest około stu (w tym także kilku 18-latków), głównie ze Stanów Zjednoczonych, z Belgii, Holandii, Francji, Niemiec i Wielkiej Brytanii.
La Ponette, pojemność 1460cc, 4 cylindry (Francja, 1911 r.).
Potężny Fawcett Flyer, pojemność 15500cc, 6 cylindrów (USA, 1918 r.).
Buick Model Master Six, pojemność 3900cc, 6 cyl. (USA, 1927 r.).
Austin Model Seven Sport, pojemność 750cc, 4 cyl. (Wielka Brytania, 1932 r.).
W kolekcji motocykli znajduje się również akcent polski - pochodzący ze szczecińskiej fabryki Junak.
    Jak widzicie imponujące dziedzictwo Raoula Bossaerta ma się dobrze, dzięki czemu i my możemy z tego korzystać. Cegiełkę do tego przedsięwzięcia na pewno dołożył także jego ojciec, który kupił do swojego gospodarstwa wspaniały ciągnik Massey Ferguson z pierwszej połowy XX wieku.
 
    Muzeum ma także niespodziankę dla pasjonatów pojazdów militarnych. W zbiorach jest kilka ciekawych pojazdów i motocykli, m. innymi: samochód terenowy Minerva z 1951 roku, którym jeździł Karol Teodor Henryk Antoni Meinard - hrabia Flandrii, książę i regent Belgii.
    Drugim ciekawym eksponatem jest włoski trójkołowiec Moto Guzzi 3x3 "Mulo meccanico" (pl. Muł mechaniczny). Pojazd był produkowany i używany wyłącznie przez włoskie jednostki górskie armii włoskiej.
Włoski trójkołowiec Moto Guzzi 3x3 "Mulo meccanico" (pl. Muł mechaniczny).
W kolejce do renowacji czekają kolejne interesujące zabytkowe auta.
    Jeżeli wybieracie się do Automuseum Old Timer w Lo-Reningen, to nie będziecie żałować. Sam dojazd jest bardzo prosty, ponieważ muzeum znajduje się tuż przy głównej drodze, dlatego uważam, ze sama mapka wystarczy.
    A oprócz muzeum na miejscu jest także wspomniane przeze mnie centrum handlowe oraz bardzo klimatyczna kawiarnia prowadzona przez żeńską część rodziny Bossaert. Polecam Wam i muzeum i dobre belgijskie piwko w kawiarni.
Główne wejście do muzeum i tawerny Old Timer.
Moja ocena: 7/10
 
Kraj: Belgia (Flandria Zachodnia)
Miejscowość: Lo-Reningen
Strona internetowa: www.oldtimermuseum.be
Godziny otwarcia:
od wtorku do piątku: 13:00-18:00, w poniedziałek: nieczynne 
Wstęp:
10€ (dorośli), 7,50€ (grupa min. 15 osób), 4€ (dzieci do 12 lat), 2€ (bilet szkolny dla grupy min. 15 osób)
Parking: bezpłatny przed muzeum
 
    Wszystkie zdjęcia pochodzą ze zbiorów autora, sierpień 2022 r.
 
Mapa dojazdu:
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz