Historia muzeum starych samochodów rodziny Bossaert zaczyna się w latach 60-tych ubiegłego wieku, kiedy to Raoul Bossaert (21.11.1931 - 16.10.2018) pozyskał po okazyjnej cenie pierwszy pojazd wojskowy z okresu II wojny światowej. Początkowo - zajmujący się rolnictwem - Raoul, traktował takie okazjonalne zakupy, jedynie jako swego rodzaju inwestycję i nie myślał o założeniu muzeum. Pomysł na wykorzystywanie zakupionych eksponatów powstał dopiero wówczas, kiedy nabył on kilka elementów z rozbiórki II-wojennych okrętów. Co ciekawe nadal nie był to pomysł utworzenia muzeum, a jedynie stworzenia nietypowego centrum handlowego.
Kiedy powstawało centrum handlowe, serce Raoul zaczęło mocniej bić na widok pięknych zabytkowych samochodów. Jego pierwszym zakupem był wspaniały Citroën C4 z 1930 roku, a następnie dwa inne pojazdy, które do reszty skradły serce ich nowego właściciela. Od tego momentu Raoul Bossaert kupował kolejne pojazdy już bez opamiętania. "Kupował wszystko co piękne i niezbyt drogie, nawet podczas swoich zagranicznych podróży" - wspominał swojego ojca Geert Bossaert. Tak właśnie narodził się pomysł utworzenia Automuseum Old Timer....
Ford Model T poj. 2400cc, 4 cyl. (USA, 1916) i Ford Model AF poj. 3280cc, 4 cyl. (USA, 1929). |
Dzisiaj Muzeum starych samochodów w Lo-Reningen, prowadzą kolejne pokolenia rodziny Bossaert. Od śmierci Raoula, prowadzą je wspólnie jego syn Geert i wnuk - obecnie 24-letni - Michael wraz ze swoimi rodzinami i bliskimi współpracownikami. Obaj zostali zarażeni pasją do motoryzacji i pięknych unikatowych samochodów. Dla obu też, muzeum było swego rodzaju placem zabaw, które pozwoliło im poznać wiele z tych eksponatów na różny sposób: podczas renowacji, napraw, podczas rodzinnych wypraw i wyścigów, a na rajdach starych samochodów kończąc.
Ich kolekcja - jak na muzeum prywatne - jest imponująca. Wielka niepozorna hala kryje w sobie 95 wspaniałych zabytkowych pojazdów i około 20 motocykli. Najstarszy pojazd pochodzi z 1899 roku, a najmłodszy - Maserati 430 - z 1993 roku. Całość jest bardzo starannie odrestaurowana i w gustowny sposób eksponowana. Zabytkowe auta pokazane są zwiedzającym w "towarzystwie" manekinów, które ubrane zostały w stroje z okresu z jakiego pochodzi konkretny model samochodu. Wszystko to dodatkowo udekorowane jest starymi napisami, dioramami i eksponatami związanymi z motoryzacją z XIX i XX wieku. Do dnia dzisiejszego rodzina Bossaert sprzedała z różnych powodów, zaledwie trzy lub cztery samochody ze swojej kolekcji, ale nadal - o ile nadarzy się okazja - kupują kolejne pojazdy. Pomagają im w tym lokalni mieszkańcy, którzy - wiedząc o ich pasji - często przekazują im informacje lub pomagają im w zakupie konkretnego auta.
Podczas zwiedzania Automuseum Old Timer możecie zobaczyć auta, które jeszcze nie tak dawno jeździły po naszych drogach, lub takie, których nigdy na drogach nie widzieliście. W kolekcji rodziny Bossaert są m. innymi (kolejność według daty produkcji):
- Decauville Voiturelle (Francja, 1899 r.)
- Buick Model 5 Touring, pojemność 5964cc, 4 cylindry (USA, 1908 r.)
- La Ponette, pojemność 1460cc, 4 cylindry (Francja, 1911 r.)
- Renault Model AX, pojemność 1205cc, 2 cylindry (Francja, 1912 r.)
- Ford Model T, pojemność 2400cc, 4 cylindry (USA, 1916 r.)
- Fawcett Flyer, pojemność 15500cc, 6 cylindrów (USA, 1918 r.)
- Citroën Model A, pojemność 1327cc, 4 cylindry (Francja, 1919 r.)
- FN Herstal Model 1300, pojemność 1300cc, 4 cylindry (Belgia, 1924 r.)
- Renault Model MT, pojemność 1100cc, 4 cylindry (Francja, 1924 r.)
- Ford Model AF, pojemność 3280cc, 4 cylindrów (USA, 1929 r.)
- Saroela, pojemność 350cc, 1 cylinder (Belgia, 1929 r.)
- Pierce Arrow Model 43, pojemność 5595cc, 8 cylindrów (USA, 1931 r.)
- Rolls Royce Model 20/25 Sports Saloon, pojemność 3600cc, 6 cylindrów (Wielka Brytania, 1934 r.)
- Hotchkiss Model 486, pojemność 2397cc, 4 cylindry (Francja, 1936 r.)
- Tatra Model 57B, pojemność 1150cc, 4 cylindry (Czechosłowacja, 1938 r.)
- Trimph Model 1800 Roadster, pojemność 1776cc, 4 cylindry (Wielka Brytania, 1948 r.)
- Moskwicz, pojemność 1145cc, 4 cylindry (ZSRR, 1951 r.)
- Singer Model 4LAD Roadster, 4 cylindry (Wielka Brytania, 1952 r.)
- Chevrolet Model Corvette, pojemność 7400cc, 8 cylindrów-V (USA, 1971 r.)
- Mercedes Model 450 SEL, pojemność 4500cc, 8 cylindrów (Niemcy, 1973 r.) - auto burmistrza Brugii i ministra Franka Van Ackerta z oryginalną tablicą rejestracyjną A44
- Triumph Model Spitfire, pojemność 1500cc (Wielka Brytania, 1976 r.)
- Lincoln Model Continental, pojemność 5000cc, V-8 (USA, 1978 r.)
- Toyota Crown (Japonia, 1987 r.) - auto Raoula, którym bardzo lubił jeździć
- Lexus Model LS 400 (Japonia, 1989 r.)
- Maserati 430 (Włochy, 1993 r.) - pierwsze auto zakupione przez Michaela, jeździł nim sześć lat
To oczywiście tylko niewielka ilość aut, które zgromadzono w Automuseum Old Timer we Flandrii Zachodniej. Na koniec chciałbym jeszcze przedstawić Wam kilka aut, których niesamowite historie poznałem podczas zwiedzania. Najciekawsza dotyczy belgijskiego auta Excelsior model D4 z 1911 roku. Otóż auto - kilka tygodni po wyjechaniu z fabryki - zostało zaprezentowane na Salonie Samochodowym w Londynie w 1911 roku. Samochód został odnaleziony przez Raoula Bossaerta w latach 50-tych ubiegłego wieku w Australii. Zapewne nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że w jego wnętrzu wyrosło okazałe drzewo, a jego stan był katastrofalny. Dzięki pieniądzom Raoula, samochód ponownie trafił do Belgii, a po kosztownej renowacji, prezentuje się niesamowicie....
Buick Model 5 Touring, pojemność 5964cc, 4 cylindry (USA, 1908 r.). |
Moskwicz, pojemność 1145cc, 4 cylindry (ZSRR, 1951 r.). |
Hotchkiss Model 2050, pojemność 3500cc (Francja, 1953 r.). |
Citroën Model 11B Traction, pojemność 1911cc, 4 cyl. (Francja, 1939 r.). |
Pierce Arrow Model 43, pojemność 5595cc, 8 cylindrów (USA, 1931 r.). |
Trimph Model 1800 Roadster, pojemność 1776cc, 4 cylindry (Wielka Brytania, 1948 r.). |
Salmson type VAL III, pojemność 1100cc, 4 cyl. (Francja, 1926 r.). |
Innym ciekawym egzemplarzem w muzeum jest francuski Hotchkiss Model 2050 z 1953 roku. Samochód został zaprojektowany przez producenta nadwozi Letourneur & Marchand jako pierwszy samochód transmisyjny wykorzystywany w Tour de France.
Rodzina Bossaert bierze także udział w wielu krajowych i zagranicznych imprezach motoryzacyjnych, a ich auta wygrały w tym czasie wiele nagród w przeróżnych rajdach. W ich kolekcji jest aż piętnaście sprawnych i zarejestrowanych aut, biorących udział w wyścigach o czym świadczy imponująca kolekcja pucharów i medali. Od kilku lat Michael Bossaert i Bas Meulemeester organizują w Waregem "Dni Przedwojenne" - targi poświęcone przedwojennym samochodom. Przyjaciele - którzy pośród zabytkowych aut bawili się w młodości w chowanego - uważają swój nowy projekt za bardzo ważny dla kolekcjonerów zabytkowych aut. "Ważne, aby scena z przedwojennych czasów nadal pozostawała żywa" - powiedział Michael podczas ostatnich targów.
Wspaniale odrestaurowany Excelsior Model D4, pojemność 2400cc, 4 cyl. (Belgia, 1911 r.). |
Obaj z Basem są członkami BeForty - międzynarodowego klubu zrzeszającego pasjonatów zabytkowych samochodów mających mniej niż 40 lat i posiadających auta wyprodukowane przed 1940 rokiem. Obaj biorą udział w międzynarodowym rajdzie i to z dużym powodzeniem. A warto zaznaczyć, że takich osób na świecie jest około stu (w tym także kilku 18-latków), głównie ze Stanów Zjednoczonych, z Belgii, Holandii, Francji, Niemiec i Wielkiej Brytanii.
Jak widzicie imponujące dziedzictwo Raoula Bossaerta ma się dobrze, dzięki czemu i my możemy z tego korzystać. Cegiełkę do tego przedsięwzięcia na pewno dołożył także jego ojciec, który kupił do swojego gospodarstwa wspaniały ciągnik Massey Ferguson z pierwszej połowy XX wieku.
La Ponette, pojemność 1460cc, 4 cylindry (Francja, 1911 r.). |
Potężny Fawcett Flyer, pojemność 15500cc, 6 cylindrów (USA, 1918 r.). |
Buick Model Master Six, pojemność 3900cc, 6 cyl. (USA, 1927 r.). |
Austin Model Seven Sport, pojemność 750cc, 4 cyl. (Wielka Brytania, 1932 r.). |
W kolekcji motocykli znajduje się również akcent polski - pochodzący ze szczecińskiej fabryki Junak. |
Muzeum ma także niespodziankę dla pasjonatów pojazdów militarnych. W zbiorach jest kilka ciekawych pojazdów i motocykli, m. innymi: samochód terenowy Minerva z 1951 roku, którym jeździł Karol Teodor Henryk Antoni Meinard - hrabia Flandrii, książę i regent Belgii.
Jeżeli wybieracie się do Automuseum Old Timer w Lo-Reningen, to nie będziecie żałować. Sam dojazd jest bardzo prosty, ponieważ muzeum znajduje się tuż przy głównej drodze, dlatego uważam, ze sama mapka wystarczy.
Drugim ciekawym eksponatem jest włoski trójkołowiec Moto Guzzi 3x3 "Mulo meccanico" (pl. Muł mechaniczny). Pojazd był produkowany i używany wyłącznie przez włoskie jednostki górskie armii włoskiej.
Włoski trójkołowiec Moto Guzzi 3x3 "Mulo meccanico" (pl. Muł mechaniczny). |
W kolejce do renowacji czekają kolejne interesujące zabytkowe auta. |
A oprócz muzeum na miejscu jest także wspomniane przeze mnie centrum handlowe oraz bardzo klimatyczna kawiarnia prowadzona przez żeńską część rodziny Bossaert. Polecam Wam i muzeum i dobre belgijskie piwko w kawiarni.
Moja ocena: 7/10
Główne wejście do muzeum i tawerny Old Timer. |
Kraj: Belgia (Flandria Zachodnia)
Miejscowość: Lo-Reningen
Strona internetowa: www.oldtimermuseum.be
Godziny otwarcia:
od wtorku do piątku: 13:00-18:00, w poniedziałek: nieczynne
Wstęp:
10€ (dorośli), 7,50€ (grupa min. 15 osób), 4€ (dzieci do 12 lat), 2€ (bilet szkolny dla grupy min. 15 osób)
Parking: bezpłatny przed muzeum
Wszystkie zdjęcia pochodzą ze zbiorów autora, sierpień 2022 r.
Mapa dojazdu:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz